Beszámoló I. 2018-2019.

Vote it
(0 votes)
Posted by  in: Határtalanul

A Kaposvári SZC Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája

a Határtalanul! program Székely étkek, Somogyi ízek gasztronómiai csereberepályázat neve HAT-18-02-0083 azonosítószámú pályázat keretein belül 35 „Széchenyis tanuló” és 3 kísérőtanár 2018. 10. 02. - 10. 06. között részt vehetett egy izgalmas kiránduláson Erdélyben. Az utazás célja nemcsak Csíkszereda és a környező falvak, illetve városok megismerése volt, hanem a csíkszeredai testvériskola, a Johannes Kájoni Szakközépiskola tanáraival és diákjaival való kapcsolatok kiépítése is.

2018. 10. 02-án hajnalban indultunk Kaposvárról, hogy egy egész napos utazás után megérkezzünk Csíksomlyóra, ahol elfoglaltuk a szállásunkat a Jakab Antal Házban.

Másnap, reggeli után kezdetét vette a háromnapos programunk. Első megállónk Csíkszentkirály volt, ahol Lakatos Anna néni bevezetett minket a falusi kenyérgyártás rejtelmeibe. Anna néni 16 éves kora óta süt kenyeret, havi rendszerességgel, 20-25 kg lisztből. Amíg kelt a kenyértészta, mi buszra szálltunk, hogy megtekinthessük a Csíkszentsimonban a Tiltott Csíki Sör gyártásának menetét. Sándor Katica, a sörgyár egyik munkatársa örömmel fogadott minket, és míg mi megkóstoltuk a szűretlen sört, ő készségesen beszélt a gyár kialakulásáról. Amint a csoport készen állt, bementünk a gyárba, ahol Katica ismertette velünk a sörgyártás menetét, elmagyarázta, miért is kézműves sör a Csíki sör, minden kérdésünkre kielégítő választ adott. A gyárlátogatás után visszamentünk Anna nénihez, aki már épp kisütötte a kenyeret. Miután elbúcsúztunk, elindultunk, hogy egy hosszú séta után megismerhessük Erdély egyik nevezetességét, a Büdösfürdőt. Borvízforrásokban és mofettákban egyedülállóan gazdag, gyógyvize messze túlszárnyalja hasonló társait. Kénes-szén-dioxidos borvízforrásai miatt jellegzetes záptojásszaga van. Mindkét mofettában 10-10 percet tölthettünk. Késői ebédünket a meleg pityókás kenyérrel együtt a Hargitán fogyasztottuk el a csíkszentkirályi önkormányzat vendégházában.

2018. 10. 04-én Erdély leghíresebb nevezetességeit tekintettük meg, valamint megismerkedtünk a testvériskolánk néhány tanulójával. Reggel elutaztunk Parajdra, ahol egy órát eltölthettünk a sóbányában. A bánya egyszerűen csodálatos, hihetetlen, hogy mindezt a természet alkotta. Parajd után Szovátára utaztunk, ahol ismét egy nevezetességet, a Medve-tavat nézhettük meg. A Medve-tó 1875-ben keletkezett, a világ legnagyobb heliotermikus tava. Alakja kiterített medvebőrre hasonlít, innen származik a neve.

Pénteken, a hazautazás előtti napon a csoportunk két részre osztódott. Horváth Lajos gyakorlati oktatásvezető az 5/13/V osztállyal és két cukrász tanulóval a Johannes Kájoni Szakközépiskolában elkészített egy ebédet a meghívott vendégeknek. Az ételkészítésről a helyi TV is készített felvételeket, valamint egy gyors interjú is belefért az időbe.

Mindeközben a csoport másik felét fogadta Ráduly Róbert Kálmán, Csíkszereda polgármestere, aki beszélt a város történelméről és a székelységről. A következő szakmai programunk a Harmopan kenyérgyárat meglátogatás volt. Itt láthattuk az ipari kenyérsütést.. A túra után egy kis városnézés keretein belül mindenki kellőképpen kifáradt és miután visszaérkeztünk a szállásra, az utolsó vacsorát követően felkészültünk a másnap hajnali kelésre, a visszaútra.

Ennek a kirándulásnak köszönhetően jobban megismerhettük Erdélyt, átéltük azokat az élményeket, amiket eddig csak az ismerőseinktől hallhattunk, vagy a tankönyvekben olvashattunk róluk. Végezetül, de nem utolsósorban, nem csak az erdélyi diákokkal kötöttünk mondhatni életre szóló barátságokat, hanem egymással is.

Készítette: Petz Anikó, Szilágyi Krisztina, Zóka Kíra Szabina, Gál Gergő, Máté Bence, Varga Roland, Palancsa Liliána